Előző 12 Riportok megtekintése Következő

12.4 Dinamikus riportok

A PVSR kétféle riport funkcionalitást tartalmaz: az előre felkonfigurált riportokat és a dinamikus riportokat. Míg az előre felkonfigurált riportok esetében a riport összesítései folyamatosan számolódnak, addig a dinamikus riportok esetében ez csak a riport megtekintése során történik meg. Az előre felkonfigurált riportoknak az az előnye, hogy nagy objektum szám és hosszú riportolási időszak esetében is gyors megjelenítést tesz lehetőve, illetve ezeket a rendszer maga is automatikusan le tudja generálni és el tudja küldeni e-mail formájában. Ezzel szemben a dinamikus riportoknak az az előnye, hogy bármelyik felhasználó bármikor bármilyen szempontok szerint összesítheti a mérési eredményeket, és csak a dinamikus riportok támogatják az időzónák és az eszközönkénti üzleti idők használatát. Bár így a megjelenítés jóval lassabb, de az eredmény nem foglal helyet feleslegesen az adatbázisban, és lehetőség nyílik bármilyen időszakra riportot generálni, míg az előre definiált riportok esetében a legkorábbi időpont maximum a riportban szereplő riport változó létrehozása lehet. A fejezet a továbbiakban a dinamikus riportokkal foglalkozik.

 

12.4.1 A dinamikus riport típusai

A dinamikus riportok minden esetben táblázatos riportok, amelyek háromféleképpen tudják megjeleníteni az összegzéseket:

  • Eszköz szintű: a táblázat mindegyik sora egy-egy eszközt jelenít meg
  • Mérés szintű: a táblázat mindegyik sora egy-egy mérést jelenít meg
  • Mérés szintű csoportosítással: a fenti kettő ötvözése: az alkalmazás a mérések paraméterei alapján megállapítja azt, hogy mely mérések tartoznak egybe, és azokat jeleníti meg egy-egy sorban. Például ha az eszköz egy Oracle adatbázis, és egy tablespace-hez van kihasználtság és szabad hely mérés is, akkor ezt az opciót és a két mérés típust kiválasztva a kapott táblázat soraiban a tablespace-ek lesznek, míg az oszlopaiban a két mérés típusnak megfelelő aggregációk:

118. ábra Dinamikus riport mérés csoportokkal

 

12.4.2 A dinamikus riport beállítási lehetőségei

Minden dinamikus riport konfigurációja maximum öt lépésből áll, ezek a következők:

  • A riport típus, a riporthoz tartozó időszak (például csak munkaidőben legyen kiértékelés) , az oszlop típus és az egy oldalon megjelenített találatok számának a kiválasztása
  • Mely objektumokra legyen a kiértékelés
  • Milyen mérés típusok jelenjenek meg és milyen összesítéssel
  • Milyen objektum paraméterek jelenjenek meg
  • Konfiguráció elmentésének a kiválasztása

Az egyes konfigurációs állomások illetve a megjelenítés lépése is az oldal tetején található linkek segítségével érhető el. Az alkalmazás gondoskodik arról, hogy egy lépést csak akkor lehessen kiválasztani, hogyha ha az ő előfeltételeiül szolgáló lépések már beállításra kerültek. A lépések között többféleképpen is lehet navigálni: használható erre a nevük, illetve az Előző, Következő link is. A Kész link megegyezik az utolsó lépés kiválasztásával, míg az utolsó link segítségével lehet a riport eredményét Excel formátumban elmenteni.

 

A konfigurációs lépések leírása során a mintapéldákban látható beállítások az előző ábrán látható riportot fogják eredményezni.

 

12.4.2.1 Riport típus, időszak, oszlop típus és találatok száma

Ebben a lépésben négy dolgot kell beállítani: a riport típusát (lásd 12.4.1), hogy a kiértékelés mely időszakban történjen meg, milyen oszlop megjelenítés legyen és maximum hány eredmény sort jelenítsen meg egyszerre a felület. A kiértékelési időszaknál a rendszerbe felvett ún. üzleti órák alapján lehet válogatni, például lehetőség van csak munkanap 8 és 16 óra között elvégezni az aggregálást, illetve azt is választhatja a felhasználó, hogy az eszközönként külön beállított üzleti időszakot használja a rendszer. Az oszlop típus lehetséges értékei:

  • Csak táblázat: Az alkalmazás nem fog oszlopokat megjeleníteni
  • Csoportosított: Az alkalmazás összefogja egy csoportba az egy oszlophoz tartozó úgy nevezett aloszlopokat (lásd a táblázatos riport nézet elem konfigurációt)
  • Független: Az alkalmazás nem fogja össze az egy oszlophoz tartozó aloszlopokat

 
 
 

119. ábra Dinamikus riport nézet oszlop típusok a fenti sorrendben

 

Amennyiben nem Csak táblázatos megjelenítést választottunk ki és a mérés mértékegysége %-kal kezdődik és nincsenek 100-nál nagyobb értékek, úgy az alkalmazás mindig a 100%-hoz viszonyítva jeleníti meg az értékeket, ahogyan azt az ábra is mutatja:

120. ábra Százalékos oszlop megjelenítés

 

Az első lépés során látható képernyő a következő:

121. ábra Dinamikus riport típus

 

12.4.2.2 Objektumok

A második lépés a riportban szereplő objektumok kiválasztása. Ez a lépés nagyon sokban hasonlít a Keresés menüpontokhoz (lásd „Keresés”), csupán két különbség van:

  • Csak eszközre és mérésre lehet keresni
  • A találati oldalon nem linkek szerepelnek, hanem checkbox-ok. Ezek kijelölésével lehet kiválasztani a találatok közül azokat, amelyeket meg akarunk jeleníteni a riportban.

A riport típusa illetve az, hogy milyen objektum típus használatával keressük az objektumokat nincsen semmilyen kapcsolatban egymással. Ennek megfelelően választhatjuk azt, hogy mérés típusú riportot akarunk megjeleníteni, de a keresésnél az eszközre keresünk rá. Ilyenkor az eszköz alatti mindegyik megfelelő típusú mérés meg fog jelenni a reportban, de kereshetünk mérés alapján is, így kizárva bizonyos méréseket a riport köréből.

122. ábra Dinamikus riport objektumok

Amint a fenti ábrán is látható, a riportba nem választjuk be a „Chivas Oracle” nevű eszköz méréseit.

 

12.4.2.3 Mérés típusok

A következő lépés a keresés találatai közül kiválasztani a megfelelő mérés típusokat, az hogy azokat hogyan akarjuk aggregálni, illetve az hogy a riport az első és a második mérési értéket (pl interfész input és output forgalom), csak az elsőt (pl interfész input forgalom) vagy csak a másodikat (pl interfész output forgalom) tartalmazza.

Az aggregálás két tengely mentén is történ(het): idő szerint és hierarchia szerint (ez utóbb csak az eszköz típus esetében rtelmezett). Az aggregálás beállítását háromféleképpen is megtehetjük:

  • Egységesen minden mérés típusra. Ilyenkor a minimum, átlag, maximum, összeg és integrál aggregációt jelölhetjük ki. Ilyenkor az idő és a hierarchia alapján történő összegzés megegyezik, azaz például az eszközhöz tartozó mérések mindenkori minimumának a minimumát kapjuk eredményül. Az integrál aggregáció abban különbözik az összegzéstől, hogy az idő mentén történt összegzés eredménye megszorzásra kerül a mérési ciklussal, azaz például Bits Per Second mértékegységű interfész mérések esetén Byte mértékegységet kapunk.
  • Mérés típusonként. Ilyenkor ugyanazokat a lehetőségeket lehet kiválasztani, mint az előző pontban, de azt meg lehet adni minden egyes mérés típusra külön-külön
  • Összetett beállítás: Ilyenkor minden mérés típusra külön meg lehet mondani, hogy az idő és a hiearchia szerint milyen aggregálás történjen. Mivel ennek csak az eszköz típusú riportok esetén van értelme, ezért ezt csak ott lehet kiválasztani.

 

Mivel az egyes fülek között lehet ide-oda navigálni, ezért előfordulhat olyan szituáció, hogy valaki kiválaszt egy objektumot, majd a hozzá tartozó mérés típusok közül valamelyiket, majd módosítja úgy a kiválasztott objektumokat, hogy azok egyike sem tartalmazza a kérdéses mérés típust. Ilyenkor erre a lépésre visszaváltva a korábban kiválasztott mérés típus továbbra is látható lesz, de a rendszer piros színnel jelzi, hogy ahhoz nem tartozik objektum, és így a végleges riportban nem fog megjelenni.

123. ábra Dinamikus riport mérés típusok

 

12.4.2.4 Objektum paraméterek

Itt lehet kiválasztani azt, hogy milyen objektum paraméterek jelenjenek meg a riportban. A listában vannak standard paraméterek (mint a site és eszköz név) és felhasználó által definiált attribútumok is: a rendszer kigyűjti és felajánlja az összes olyan felhasználó által definiált attribútumot, amelyik megfelel a kiválasztott eszközök típusának.

124. ábra Dinamikus riport objektum paraméterek

 

12.4.2.5 Mentés

Mivel egy dinamikus riport felkonfigurálása több lépésből áll, ezért lehetőség van arra, hogy a riport konfigurációját elmentsük. Dinamikus riportról lévén szó ez nem jelenti a riport által kiszámolt adatok elmentését. Az elmentés akkor történik meg, hogyha nevet adunk a riportunknak és megnyomjuk az OK gombot vagy átváltunk a megjelenítés lépésre. Az ilyen riport definíciók bekerülnek a Riportok menüpont alá mint almenük, de mindegyik riport definíciót csak az láthatja, aki létrehozta. A riport definíció törlése kétféleképpen történhet meg: a név kitörlésével és az OK gomb megnyomásával vagy a Delete gomb megnyomásával. Amennyiben a riport definíciót már korábban elmentettük és átírjuk a nevet, akkor az alkalmazás két lehetőséget is felajánl: ha kijelöljük az „Új sablon” opciót, akkor gyakorlatilag egy másolatot készítünk az új névvel a riport definícióból, amúgy pedig átnevezzük a riportot.

 

Az elmentés során a rendszer nem menti el azt, hogy milyen objektumokat választottunk ki a riporthoz, és a keresési kifejezés értékét is csak akkor menti el, ha az annak megfelelő opció ki lett választva.

125. ábra Dinamikus riport mentése

 

12.4.3 A dinamikus riport megtekintése

A konfiguráció elvégzése után lehet megtekinteni a riport eredményét. Amennyiben korábban a riport konfigurációjának az elmentése mellett döntöttünk, úgy a következő alkalommal az elvégzendő konfiguráció csupán a keresés elvégzésében merül ki. Ennek megfelelően ilyenkor rögtön a második lépést mutatja az alkalmazás, és a keresés illetve objektum kiválasztás után rögtön ugorhatunk is az utolsó lépésre a Megjelenítés vagy a Kész link segítségével.

 

A riport generálása - mivel minden adatot ilyenkor számol ki a rendszer - elég sokáig is eltarthat, ezért ilyenkor az alkalmazás a szokásostól eltérő módon jeleníti meg a „Kérem várjon” feliratot. A felirat alatt megjeleníti azt is, hogy a feldolgozás hány százaléknál tart, ezt az információt folyamatosan frissíti is. Az első frissítés után felajánlja annak a lehetőségét is, hogy a riport feldolgozást megszakítsuk. Fontos hangsúlyozni, hogy ha meg akarjuk szakítani a feldolgozást, akkor ezt a funkcionalitást használjuk, mivel a böngésző ablak becsukása nem fogja megszakítani a feldolgozást.

126. ábra Dinamikus riport készültségi szintje

 

Arra is lehetőséget nyújt az alkalmazás, hogy ilyenkor azonnal az Excel-be történjen az adatok kimentése, aminek eredményeképpen nem is jelenik meg a táblázat a felületen. Ennek a funkciónak a használata azonban nem ajánlott: amennyiben nem a megjelenítés lépésben vagyunk és úgy kérjük az Excel-be történő kimentést, úgy elindul a feldolgozás, de azt nem fogjuk tudni megszakítani. Amennyiben azonban már megtörtént a felületen a megjelenítés, úgy az Excel-be történő kimentés már egy átmeneti tárolóból fog történni, így nem jár időveszteséggel az, ha az Excel-t két lépésben generáljuk le: először megjelenítjük az eredményt a PVSR felületén, majd kimentjük Excel-be.

 

A riport időszakát a Böngésző területen lévő naptár segítségével akármikor átállíthatjuk. Ugyancsak itt állítható be a használandó időzóna is, amennyiben van ilyen felvéve a rendszerbe. Ha ez a megjelenítés lépésében történik, akkor annak eredményeképpen a rendszer azonnal újra is számolja a riport adatait.

 

A riport eredményéül kapott táblázatot bármikor újra lehet rendezni akármelyik oszlop szerint a többi riporthoz hasonlóan, azonban azokkal ellentétben itt az újrarendezés kliens oldalon történik, azaz nem kell kivárni, amíg az alkalmazás újra kiszámítja az adatokat. A megjelenítés után a felhasználó meg is nyithatja az eredmény táblázatot egy popup böngésző ablakban a Nyomtatási kép link segítségével.

 

A riport egyes elemeire lehet klikkelni a bal egér gombbal de a 3.4 Megjelenítő fülek használata fejezetben említetteknek megfelelően a felhasználó használhatja a jobb, középső (görgő) egér gombokat és a Ctrl + bal egér gomb kombinációt is. Mivel a bal egér gomb a riport oldal elhagyását jelenti, ezért a legközelebb az alkalmazásnak újra ki kell számolnia a teljes riportot, így ebben az esetben különösen ajánlott a többi lehetőség használata.